11-manieren-om-uitstel-gedrag-te-voorkomen

11 manieren om uitstel gedrag te voorkomen


Uitstel gedrag, iedereen heeft er wel eens last van. Als je eenmaal in het patroon van uitstel gedrag zit, is het soms een hele uitdaging om er weer uit te komen. Als je aan een super productief persoon denkt, denk je waarschijnlijk aan iemand die alles voor elkaar krijgt, die zich 100% focust op zijn taken en nooit last heeft van uitstel gedrag.

Ook super productieve mensen hebben last van uitstel gedrag, alleen hebben zij de juiste manier van aanpak om zich eroverheen te zetten.

In plaats van lui of ongeorganiseerd zijn, vertellen de meeste mensen zichzelf dat ze niet in de juiste stemming zijn. Daardoor zet je jezelf eigenlijk vast in de neerwaartse spiraal van uitstel gedrag. Wanneer je jezelf eenmaal verteld hebt dat je niet in de juiste stemming bent om het werk gedaan te krijgen, ga je je vaak bezig houden met kleine dingen waar je weinig mee opschiet, je duikt je mailbox of je Facebook newsfeed weer in voordat je het door hebt. Tegen de tijd dat je hier mee klaar bent, voel je je alleen nog maar slechter omdat je werk nog steeds niet gedaan is terwijl de deadline dichterbij komt.

Zet jezelf over uitstelgedrag heen

Wil je uit die neerwaartse spiraal van uitstel gedrag komen, zul je controle en verantwoordelijkheid moeten nemen over je stemming en emoties. Met de juiste aanpak kun je jezelf wèl in de juiste stemming krijgen. Hieronder 11 tips hoe je dit aanpakt.

1. Kom achter de 'waarom'

Wanneer je ‘niet in de stemming bent’, is dit een belangrijk signaal van uitstel gedrag. Soms kan het iets heel simpels zijn, je moet even wat eten of een korte pauze nemen. Soms kan het ook iets groters zijn, je hebt het gevoel dat je collega’s of team niet hard genoeg werken, of misschien ben je niet tevreden met je huidige baan/positie. Wat het ook is, neem even de tijd om te achterhalen waar je uitstel gedrag vandaan komt. Dit kan uiteindelijk de belangrijkste stap zijn in het proces om jouw taken gedaan te krijgen.

2. Voorkom obstakels

Bedenk voor jezelf welke obstakels je tegen kunt komen voordat je aan de slag gaat. Bedenk vervolgens een plan hoe je deze obstakels kunt voorkomen of oplossen. Stel dat je snel wordt afgeleid door je mail, maar de takenlijst staat in een mail die je ontvangen hebt, zorg dan dat je de takenlijst in bijvoorbeeld een word bestandje zet zodat je je mail niet meer hoeft te openen. Door vooruit te plannen behoudt je je focus en voorkom je uitstel gedrag. Uiteindelijk is het veel moeilijker om je weer opnieuw te focussen dan gefocust te blijven.

3. Start meteen, hoe dan ook

Soms kan het lastig zijn om ergens aan te beginnen. Als ik teksten typ, zit ik soms te staren naar een leeg word bestand. De eerste stap om te beginnen kan soms best lastig zijn, maar als ik eenmaal begin met typen kom ik al snel in mijn ‘zone’ en typ ik in volle focus verder. Je zult merken dat je stemming enorm positief toeneemt. Wanneer je jezelf focust op hoe lastig het is om te starten, beïnvloed je je stemming alleen maar meer op een negatieve manier. Wanneer je direct aan de slag gaat, zal je merken dat je stemming veel beter is, en je jouw taken er veel sneller doorheen knalt.

4. Verdeel je project/taken

Vaak betrappen we onszelf op het uitstellen van taken omdat het project of de taken er groot en overweldigend uitzien. Om dit te voorkomen moet je de taken verdelen. Zorg ervoor dat je de taken zo plant dat je ze per kleinere werkzaamheden kunt uitvoeren. Wanneer je de kortere werkzaamheden eenmaal uitgevoerd hebt, ziet het gehele project er een stuk minder overweldigend uit.

5. Werk in de juiste omgeving

Ook al pak je alles op de juiste manier aan, als je in de verkeerde omgeving zit, betrap je jezelf al snel op uitstel gedrag. Denk bijvoorbeeld aan TV, andere elektronica, vrienden of rumoerige plekken. Het verschilt natuurlijk per persoon in welke omgeving jij het best werkt, maar vind een omgeving voor jezelf waarin je lekker in je ‘zone’ komt.

6. Sta stil bij kleine overwinningen

Niets is fijner dan weer iets van je to-do lijstje afvinken, toch? Om jezelf niet in het patroon van uitstel gedrag terecht te laten komen, is het goed om telkens het gevoel te ervaren dat je weer iets voltooid hebt dat je dichter bij je doel brengt. Kleine overwinningen maken een stofje aan in het gedeelte van je hersenen dat verantwoordelijk is voor beloning en motivatie. Dit zorgt er ook weer voor dat er testosteron wordt aangemaakt, wat je vastberadenheid en drang om uitdagingen op te lossen stimuleert. Zo blijf je in je ‘zone’ en kun je alleen nog maar harder aan de bak! Zorg ervoor dat je geen kleine taken gaat doen om de grote te ontwijken, maar om vastberaden en vol zelfvertrouwen te kunnen blijven knallen en de grote taken gedaan te krijgen.

7. Wees eerlijk naar jezelf

Zet geen onrealistische doelen voor jezelf. Je demotiveert jezelf alleen maar wanneer je telkens je doel niet haalt. Waardoor je de negatieve emoties van uitstel gedrag alleen maar voedt. Zet je doelen hoog maar wel haalbaar, zodat je in een goede stemming blijft om je werk af te krijgen.

8. Weest bewust van hetgeen je tegen jezelf zegt

Wanneer je telkens tegen jezelf zegt “Ik ga vandaag niet uitstellen”, zorgt er uiteindelijk voor dat je gaat uitstellen. De truc is om je op iets positiefs maar compleet anders te focussen. In plaats van jezelf te focussen op uitstel gedrag, focus je op hoe lekker je je zult voelen wanneer je klaar bent. Op die manier richt je je op welke handelingen je wil uitvoeren in plaats van wat je zo graag wil voorkomen.

9. Wees geen perfectionist

Veel schrijvers besteden uren en uren aan brainstormen over wat ze gaan schrijven. Vervolgens schrijven ze pagina na pagina, terwijl ze weten dat het grootste gedeelte het niet gaat halen voor het boek. Ze doen dit omdat ze zich er van bewust zijn dat goede ideeën tijd nodig hebben om te ontwikkelen. Vaak merken we dat we vastlopen als we eenmaal moeten beginnen omdat we weten dat onze ideeën niet perfect zijn. Maar heb je ooit iets goeds gemaakt zonder te starten en er een tijd mee bezig te zijn geweest?

10. Focus op resultaat

Waarschijnlijk hou je er niet van om naar de tandarts te gaan. Bijna niemand houdt er van. Maar waarom ga je? Omdat het resultaat oplevert. Je tandarts is goed in het verbeteren van de kwaliteit van je gebit en het uiterlijk er van. Ook ga je omdat de pijn tijdens dat uurtje terwijl je in de stoel ligt lang niet zo erg is als het boren of laten trekken van een kies of zelfs een wortelkanaal behandeling. Je gaat naar de tandarts omdat je weet dat het resultaat het waard is. Dezelfde mentaliteit geldt voor uitdagende taken die gedaan moeten worden. Ook al is het beangstigend of overweldigend om te starten, focus je daar niet op. Focus je op het gevoel dat je achteraf zult hebben als je alles gedaan hebt, en hoe slecht je je voelt als je wacht tot het laatste moment en niet het beste van jezelf kunt geven.

11. Vergeef jezelf

Het heeft geen zin om jezelf te straffen wanneer je een keer de mist in gaat en wel uitstelt. Misschien denk je dat het zin heeft om jezelf te straffen zodat je in de toekomst niet meer gaat uitstellen, maar het zal het tegengestelde resultaat opleveren. Je zult jezelf al snel weer in het slechte patroon van uitstel gedrag terug vinden.

Lang verhaal kort

Om uitstel gedrag te verslaan, is het belangrijk dat je begrijpt dat het allemaal in je emoties en tussen je oren zit. De bovenstaande methodes zullen je helpen om uitstel gedrag te voorkomen en productiever te worden dan ooit tevoren!

 

Geïnspireerd door een artikel van entrepreneur.com

Rogier van Voorst

Over Rogier van Voorst

Rogier van Voorst is verantwoordelijk voor het bedenken, uitwerken en optimaliseren van volledige marketing strategieën waarbij de focus ligt op het lanceren van producten, diensten of evenementen met als doel zoveel mogelijk sales realiseren.

Hij heeft tijdens zijn studietijd de opleiding IT beheer afgerond. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon, zo belandde hij in de wereld van sales en marketing. Hier groeide hij al snel door tot salesmanager, waar hij eindverantwoordelijke was voor 2 afdelingen. Door zijn theoretische kennis op IT gebied en ruime praktijk ervaring met marketing methodes is geen online marketing strategie hem te gek.

Zijn visie: “The moment you stop improving, is the moment you stop being the best!”

comments powered by Disqus

Bel mij terug



Je gegevens zijn veilig

Download E-book


Download E-book


Gratis 3-delige video serie

De Formule Achter de ‘Marketing Machine’ Methode

Een video serie waarin Parsifal je laat zien hoe je op de automatische piloot relevante klanten aantrekt, terwijl jij je bezig houdt met je core-business!