21-meest-gemaakte-fouten-door-ondernemers-die-adverteren-op-facebook

"21 Meest Gemaakte Fouten door Ondernemers die Adverteren op Facebook"


De meeste ondernemers die adverteren op Facebook zijn zich niet bewust van de kleine foutjes die zij maken. Wanneer je deze foutjes snel en eenvoudig oplost of voorkomt, zal je een behoorlijk verschil zien in leads, zichtbaarheid of zelfs klanten/sales.

Ik ben ondertussen al 5 jaar gespecialiseerd in Facebook marketing. Het afgelopen half jaar heb ik onderzocht wat de meest fatale ‘foutjes’ zijn die ondernemers maken wanneer zij adverteren op Facebook. Met deze kennis heb ik een splinternieuw blogpost geschreven waarin ik de 21 meest gemaakte fouten met je deel, zodat jij deze fouten voorkomt of direct kunt oplossen

Wil jij weten waar er voor jou nog winst te behalen valt op het gebied van leads, zichtbaarheid en nieuwe klanten aantrekken? Dan raad ik je zeker aan om deze blogpost als checklist te gebruiken voor je huidige of eerstvolgende campagne.

 Fout #1 - Focus op Facebook fans (page likes)

Meer fans betekent niet dat je ook meer:

  • bereik hebt
  • klanten hebt
  • omzet realiseert

Feit - Gemiddeld bereikt een bericht op Facebook inmiddels minder dan 6% van alle Facebook fans, afhankelijk van de populariteit.

Als ik een pagina zie met 10.000 fans, en ik zie nauwelijks interactie (likes, reacties en shares) op de berichten zegt dat veel meer dan het totaal aantal fans. De uitdaging is niet om fans te krijgen, de uitdaging is om een relatie op te bouwen met je fans en die relatie te onderhouden.

Voorkom dat je afhankelijk blijft van Facebook. Focus je in plaats van op fans op het klantenbestand van jouw business. Wanneer je zichtbaar bent met een doordachte marketingboodschap, laat je zien dat je van waarde kan zijn voor je doelgroep. Hierdoor krijg je automatisch meer fans, èn bouw je een relatie op, terwijl je omzet realiseert.

Voorbeeld:
Tijdens het promoten van een webinar kregen we er in 3 dagen +191 pagina fans bij zonder dat we iemand gevraagd hebben om onze Facebook pagina te liken.

Fans hebben geen waarde. Deze online fanbase is pas van waarde voor jouw business wanneer zij bereid zijn om over te gaan tot aankoop. Dat gebeurt pas wanneer zij jou kennen, mogen en vertrouwen.

Fout #2 - Adverteren vanaf je Facebook pagina 

Regelmatig hoor ik ondernemers nog zeggen “Facebook werkt niet”. En dan vraag ik me af: “werkt Facebook niet, of weet jij niet hoe Facebook werkt?” Feit is dat Facebook een (veel te) groot deel van de hun omzet realiseert dankzij ondernemers die niet weten hoe Facebook of Facebookadvertenties werken.

Hoe? De knoppen op elke Facebook pagina zijn verleidelijk om op te klikken. Ik heb het over deze knoppen:

TIP: Gebruik de knop ‘Bericht promoten’ alléén wanneer je een bericht snel onder de aandacht wil brengen van je Facebook fans.

Facebook behoort tot de top 2 tech-bedrijven en is een trendsetter op het gebied van Marketing. Alleen al om deze reden is het naar mijn mening interessant om je te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn. Als jij er klaar voor bent om Facebook strategisch in te zetten, raad ik je aan om aan de slag te gaan met het advertentie programma van Facebook, de “Power Editor” (alleen beschikbaar in Google Chrome).

Fout #3 - Facebook NIET inzetten als automatiseringstool

Veel ondernemers zwemmen nog steeds tegen de stroming in en verliezen veel tijd op Facebook. Dit gebeurt omdat Facebook nog steeds gezien wordt als een gratis medium. Wij zien Facebook als een Marketing Automatiseringstool. Het kost geld om te adverteren maar als je er aan de andere kant meer uithaalt is dat een goede deal, toch? In plaats van de tijd investeren in het plaatsen van berichten raden wij je aan om tijd te besteden aan een strategie waarmee je de relatie opbouwt met potentiële klanten met als doel deze om te zetten in klanten.

Meer weten over hoe je Facebook inzet als Marketing Machine voor jouw business? Bekijk dan onze 3-delige video serie: "De formule achter de Facebook als Marketing Machine methode".

 

 

Fouten #4 - NIET durven investeren (in Facebook)

Het doel van adverteren op Facebook moet zijn dat je de code kraakt voor jouw business waardoor je €1,- investeert en €3,- ontvangt. Maar dit kun je niet realiseren als je überhaupt bang bent om te investeren.

Doorgaans zijn doordachte campagnes direct winstgevend. Maar stel dat jij €3,- investeert en slechts €1,- omzet realiseert betekent dat dat je het proces moet optimaliseren totdat jij winstgevende campagnes draait. Er zijn verschillende manieren om dit te beïnvloeden.

“The Law of Average”, oftewel de wet van het gemiddelde, betekent dat als je een X-aantal mensen bereikt, je altijd Y resultaat behaalt. Je moet je resultaat blijven optimaliseren. Hoe meer mensen je bereikt hoe meer er aan de andere kant uit zal komen.

Fout #5 - GEEN strategie hebben 

Wanneer je gaat adverteren op Facebook moet jij al hebben bepaald welke stappen een potentiële klant zal doorlopen voordat die persoon overgaat tot aankoop. Dit kunnen 2 stappen zijn, maar het kunnen er ook 10 zijn. Als je dit niet doet zal je niet succesvol zijn op het internet en zal je ook nooit kunnen achterhalen waar je jouw strategie moet optimaliseren.

Fout #6 - Geen specifiek aanbod

Als je een campagne voert met verschillende producten of diensten met een verschillend eindresultaat kun je niet in je advertenties communiceren wat het oplevert.

Succesvolle campagnes richten zich op één specifiek product of dienst. Het is van belang dat je communiceert wat jouw aanbod oplevert en inspeelt op de behoeftes, interesses en/of uitdagingen van personen binnen jouw doelgroep. Wanneer je geen specifiek aanbod hebt kun je ook niet communiceren wat jouw aanbod oplevert.

Voorbeeld 1: Word lid van onze sportschool!
Voorbeeld 2: Doe mee met onze afval-challenge en verlies in 6 weken tijd 10 kilo!

Het 1e voorbeeld is heel algemeen en niemand wordt aangesproken. In het 2e voorbeeld is het direct duidelijk voor wie dit relevant is, wat het te verwachten resultaat is en binnen welke periode je dit kunt behalen.

“Jouw aanbod is specifiek genoeg wanneer het eindresultaat dat het met zich meebrengt interessant is voor IEDEREEN binnen de doelgroep waar jij je op richt

Fout #7 - GEEN specifieke doelgroep

Wanneer je geen duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep, kun je ook niet achterhalen wat de grootste uitdagingen en/of behoeftes zijn. Als je dit niet kunt achterhalen weet je ook niet of het eindresultaat wat jouw product of dienst met zich meebrengt interessant is voor jouw ‘doelgroep’.

Bedenk voor wie jouw aanbod onweerstaanbaar is. “Jouw doelgroep is specifiek genoeg wanneer iedereen binnen de doelgroep geïnteresseerd is in het eindresultaat van jouw product of dienst.

 

Tip: Zie de doelgroep die je selecteert als eerste filter. De tweede filter is de boodschap die je communiceert in je advertentie. Je kunt nog zo´n perfect aansluitende doelgroep selecteren, maar als dat wat jij communiceert de aandacht niet pakt, sla je de plank alsnog mis!

Fout #8 - Aanbod is NIET laagdrempelig genoeg

Voordat je jouw aanbod onder de aandacht brengt moet je voor jezelf bedenken of jouw aanbod laagdrempelig genoeg is voor jouw doelgroep. Indien jouw aanbod niet laagdrempelig genoeg is, kun je iets aanbieden wat gerelateerd is aan jouw eindproduct. Hiermee kom je in contact met je doelgroep, wek je vertrouwen, bied je waarde en creëer je behoefte.

Voorbeeld sportschool:
Stap 1: 4x gratis boxzaktraining
Stap 2: Persoonlijk gesprek
Stap 3: Aanbod voor een jaar abonnement

Wil je meer praktijkvoorbeelden zien? In de 3-delige videoserie deel ik 7 praktijkvoorbeelden met cijfers van campagnes van klanten en cursisten, allemaal volgens de “Facebook als Marketing Machine” methode.

 

 

Fout #9 - GEEN gebruik maken van het AIDA-model

Het AIDA-model is een marketingmodel waarbij vier essentiële stappen die in een reclame aan bod moeten komen, beschreven worden. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action (bron: Wikipedia AIDA model)

A = Attention fase - Het doel van de eerste zin/zinnen is de aandacht trekken.
Vb. “21 meest gemaakte fouten door ondernemers die adverteren op Facebook”

I = Interest fase - Het doel is om de lezer (specifieke doelgroep) zich te laten herkennen en te laten denken “wow, relevant voor mij, hier wil ik meer over weten
Vb. De meeste ondernemers die adverteren op Facebook zijn zich niet bewust van de kleine foutjes die zij maken. Wanneer je deze foutjes snel en eenvoudig oplost of voorkomt, zal je een behoorlijk verschil zien in leads, zichtbaarheid of zelfs klanten/sales.

D = Desire fase - Het doel is om verlangen te creëren. Iedereen die de ‘desire fase’ leest geeft in principe aan zich te herkennen in de uitdagingen die worden omschreven in de interest fase. In de desire fase bied je de oplossing voor de uitdaging van de doelgroep.
Vb. Ik ben ondertussen al 5 jaar gespecialiseerd in Facebook marketing. Het afgelopen half jaar heb ik onderzocht wat de meest fatale ‘foutjes’ zijn die ondernemers maken wanneer zij adverteren op Facebook. Met deze kennis heb ik een splinternieuw blogpost geschreven waarin ik de 21 meest gemaakte fouten met je deel, zodat jij deze fouten voorkomt of direct kunt oplossen.

A = Action – Het doel is om te communiceren welke actie er ondernomen moet worden om dat wat in de ‘desire fase’ wordt gecommuniceerd te ontvangen.
Vb. Wil jij weten waar er voor jou nog winst te behalen valt op het gebied van leads, zichtbaarheid en nieuwe klanten aantrekken? Dan raad ik je zeker aan om deze blogpost als checklist te gebruiken voor je huidige of eerstvolgende campagne.

Fout #10 - Een te vrijblijvend aanbod

Idealiter zorg je ervoor dat je aanbod tijdelijk beschikbaar is, of voor een maximaal aantal personen.

Maak daarvoor gebruik van deze 2 methodes:

1. Sense of urgency (gevoel van urgentie)
- Aanbod is tijdelijk beschikbaar 

2. Fear of loss (angst om iets te verliezen
- Aanbod is beschikbaar voor een x aantal personen

Fout #11 - GEEN doelgroeponderzoek

De meeste ondernemers besteden nauwelijks tijd aan het selecteren van de juiste doelgroep, laat staan aan een serieus doelgroeponderzoek. Het doel van een doelgroeponderzoek is te achterhalen welke criteria je moet selecteren om personen binnen jouw doelgroep te bereiken.

Voordat je aan de slag gaat met adverteren op Facebook raad ik je aan om een doelgroep onderzoek te doen met behulp van Facebook’s Audience insights.

Met Facebook Audience Insights kun je:
- meer te weten komen over personen die je wilt gaan bereiken

- En meer te weten komen over je huidige Facebook fans en zelfs over je klanten door je mailinglijst te importeren.

In de gratis 3-delige videoserie ontdek je, aan de hand van praktijkvoorbeelden en cijfers van campagnes van klanten en cursisten, hoe jij zelf de “Facebook als Marketing Machine” methode makkelijk en snel kunt inzetten voor jouw business.

 

 

Fout #12 - Verkeerde campagne doelstelling

Wanneer je een Facebook campagne aanmaakt dien je een campagne doelstelling te kiezen. Het is belangrijk dat je de juiste doelstelling kiest omdat:

1. Aan de hand van de doelstelling die je kiest zorgt Facebook ervoor dat jouw advertenties worden getoond bij de gebruikers waarbij de kans het grootst is dat zij jouw gewenste actie zullen uitvoeren.

2. Door de juiste doelstelling te kiezen krijg je snel en eenvoudig inzicht in de kosten per resultaat. Hierdoor kun je snel zien welke doelgroepen goed presteren en welke doelgroepen onderpresteren.

Results = Aantal aanmeldingen
Kosten = Kosten per aanmeldingen

(het valt me nu pas op dat er ‘results’ staat, terwijl mijn taal-instellingen op Nederlands staan)

Fout #13 - Een te brede doelgroep selecteren

Stel dat je personen wil bereiken die geïnteresseerd zijn in meditatie, spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling. Dan kan je deze interesses op twee manieren invoeren. Echter er is er een ENORM verschil in de personen die je zult bereiken!

Manier 1: Of/Of-manier

Wanneer je de doelgroep op deze manier selecteert, bereik je iedereen die geïnteresseerd is in één van deze interesses. Personen binnen deze doelgroep zijn geïnteresseerd in meditatie OF spiritualiteit OF persoonlijke ontwikkeling.

Manier 2: En/En-manier

Wanneer je de doelgroep op deze manier selecteert, bereik je iedereen die binnen alle 3 de interesses valt. Personen binnen deze doelgroep zijn geïnteresseerd in meditatie EN spiritualiteit EN persoonlijke ontwikkeling.

(Dit doe je door onder de interesses te klikken op ‘doelgroep verkleinen’.)

Fout #14 - Bang om een specifieke doelgroep te selecteren

Facebook zegt soms dat de doelgroep te klein is. Negeer dat bericht en zet het gewoon in, wees niet bang. Je hebt nou juist die groep nodig in plaats van een hele grote groep waaruit je weinig resultaat haalt.

Je hebt immers ook niets te verliezen; als je advertenties niet kunnen worden weergegeven omdat de doelgroep echt te specifiek is, dan kost het je ook geen geld.

Wil je 3 bewezen strategieën waarmee je direct meer leads krijgt, klanten genereert èn omzet realiseert? En dat op de automatische piloot? In de 3-delige videoserie vertellen we je over de simpele formule achter “Facebook als Marketing Machine” waarmee jij gegarandeerd succesvolle en winstgevende Facebook campagnes voert.

 

 

Fout #15 - Geen Facebook Re-Marketing

Het doel van re-marketing is om de advertentie nog eens tonen aan mensen die bijvoorbeeld de website hebben bezocht, maar afgeleid of gestoord werden op dat bezoekmoment en dus niet tot de gewenste actie zijn overgegaan.

Mensen die je website bezoeken zijn dus in jou of jouw product/dienst geïnteresseerd en je kunt je met re-marketing op deze groep richten omdat ze al interesse hebben getoond.

Facebook heeft namelijk een Pixel code die het gedrag van bezoekers op de website bijhoudt. Met onze Facebook pixel tool kun je de Facebook pixels aanmaken zodat je zelf eenvoudig met re-marketing kunt beginnen.

Fout # 16 Geen aangepaste doelgroepen

Het is ontzettend interessant om te adverteren op een aangepaste doelgroep op Facebook. Als jij in bezit bent van een lijst met:

- Website bezoekers, of
- Mailadressen, of
- 06-nummers, of
- App gebruikers,
kun je deze personen direct bereiken met Facebookadvertenties mits de opgegeven gegevens overeenkomen met de gegevens die Facebook heeft. Het kan voorkomen dat niet alle opgegeven telefoonnummers overeenkomen met telefoonnummers die Facebook bezit, in dat geval wordt dus een kleinere doelgroep getoond. Maar maak gebruik van deze informatie om je doelgroep aan te passen of te benaderen.

Voorbeeld uit de praktijk: Itoschii, een sushirestaurant en bezorgservice, staat geregistreerd op een bezorgsite. Op elke bestelling die via de bezorgsite binnenkomt betalen zij een commissie. Door de 06-nummers van klanten in te voeren op Facebook kunnen zij direct adverteren aan mensen die de afgelopen tijd een bestelling via de bezorgsite bij hun hebben geplaatst, en binnen een straal van 7km wonen. Met die Facebookadvertentie kunnen zij deze klanten verleiden om via de website van Itoschii een bestelling te plaatsen. Hierdoor halen zij een grotere omzet doordat zij geen commissie hoeven te betalen. 

Fout # 17 Geen vergelijkbare groepen

Volgend op Fout #16 kun je nog een stapje verder gaan door gebruik te maken van vergelijkbare groepen op Facebook. 

Je kunt met ‘vergelijkbare groepen’ een doelgroep creëren door de gegevens van je doelgroep (bijvoorbeeld je mailinglijst) in te voeren, en Facebook een doelgroep te laten samenstellen van personen die een profiel hebben dat overeenkomsten vertoont met jouw eerste doelgroep. Dit kan zijn op basis van interesses, surfgedrag of personen die soortgelijke websites bezoeken. Hier wordt dan een vergelijkbare doelgroep voor gemaakt waar je op kunt adverteren, en deze personen dus kunt aantrekken als potentiële klanten.

Met 3 eenvoudige strategieën uit de “Facebook als Marketing Machine” Methode lanceer jij direct winstgevende Facebook campagnes. Meld je aan voor de 3-delige videoserie, en ontdek het zelf!

 

 

 

Fout # 18 Geen inzicht in resultaten

Veel ondernemers weten niet goed wat Facebookadvertenties precies opleveren - wat het rendement van een campagne is. Het is daarom belangrijk om de resultaten van campagnes altijd na te gaan, deze te analyseren en te optimaliseren om in het vervolg betere resultaten te behalen.

Hiervoor kun je de eerder genoemde Conversion Pixel op de bedankpagina plaatsen waar mensen op terechtkomen nadat ze bijvoorbeeld jouw eBook hebben gedownload. Deze tool houdt precies bij hoeveel mensen via de Facebookadvertentie terecht zijn gekomen op deze pagina.

Met die informatie kun je op Facebook zien wat je kosten per resultaat zijn, en hoe je dit kunt optimaliseren om de kosten zo laag mogelijk te houden en de beste resultaten te behalen.

Fout #19 - Verkeerde advertentie type

Als je begint met adverteren wil je het liefst dat geïnteresseerden direct, zonder omweg, naar jouw website worden geleid. Maar Facebook biedt verschillende opties voor advertentietypes. De twee meest gebruikte zijn:

  1. Link advertentie: dit is een advertentie die met een foto en link staat vermeld. Klik je op de foto dan word je geleid naar een website.
  2. Foto advertentie: dit is een advertentie die met een foto en een link vermeld staat, echter als je op de foto klikt wordt die groter, maar het brengt je niet naar een andere page of website.

Tip: Als je start met adverteren raden we je aan te beginnen met link advertenties. Met dit type heb je doorgaans meer en sneller resultaat; men voert de door jouw gewenste actie uit. Hierna kun je altijd experimenten met andere vormen van advertenties.

Fout #20 - Niet geoptimaliseerd voor smartphones

Veel ondernemers vergeten om hun advertenties op Facebook te optimaliseren voor smartphones. Meer dan 80% van de omzet van Facebook wordt gegenereerd door mobiel advertenties. Dat betekent dat je er rekening mee moet houden dat je advertentie vaker op mobiele apparaten wordt weergegeven dan op een desktop. Daarom is het belangrijk dat je eerst nagaat of je advertentie er goed uitziet op smartphones, en dan op desktops. Omgekeerd is dit niet altijd het geval, let er dus goed op.

De koptekst onder afbeelding en de afbeelding zelf moeten goed de aandacht pakken en ook goed zichtbaar zijn, dus geen afgebroken zinnen of titels. Houd hierbij het AIDA-model in het achterhoofd; de koptekst moet de aandacht (Attention) pakken. Ook de introductietekst boven de afbeelding stel je op volgens dit model.

Tip: Klik in de Power Editor op ‘links’, en dan ‘Bekijken in mobiele app’ om een link naar jouw advertentie op je mobiele telefoon te ontvangen.

Fout #21 - Campagne opnieuw bouwen

Je hoeft niet elke keer een campagne opnieuw te bouwen. Door succesvolle campagnes te hergebruiken bespaar je jezelf ontzettend veel tijd. Het enige wat je hoeft aan te passen is de advertentie-ID, de datum en eventueel je budget. Je doelgroep is immers ingesteld en je hebt wellicht al de campagne geoptimaliseerd in de vorige looptijd.

Je kunt heel eenvoudig de hele campagne te kopiëren, een laatste paar aanpassingen doorvoeren, en dan je campagne live zetten.

Start direct met de gratis 3 deldige video training

Ik heb een splinternieuwe video training voor je opgenomen, gebaseerd op onze bewezen “Facebook als Marketing Machine 4.0” methode.

In deze 3 gratis video’s deel ik de 3 bewezen strategieën achter de “Facebook als Marketing Machine” methode, en laat ik je exact zien hoe wij winstgevende advertenties kunnen garanderen, door de simpele formule die wij toepassen.

Krijg direct toegang tot de 1e video via: https://www.digitusmarketing.nl/to/3-videoserie

Nu kan het zijn dat je denk; “dit klinkt te mooi om waar te zijn”. Perfect, precies om die reden laat ik je in de 3e video zien welke resultaten jij kunt verwachten. Dit doe ik aan de hand van 7 praktijkvoorbeelden (en cijfers) van klanten en cursisten die de ‘Facebook als Marketing Machine’ methode toepassen.

Wil jij net als zij op de automatische piloot meer zichtbaarheid, leads en omzet genereren via Facebook? Wacht dan niet langer en vraag direct de 3 gratis video’s aan.

Parsifal Tritsch

Over Parsifal Tritsch

Parsifal Tritsch staat bekend om het bedenken van creatieve online marketing strategieën, die resulteren in omzet. Hij spreekt tijdens leerzame Facebook seminars, webinars en workshops. Hij ontwikkelde verschillende videocursussen, waarin ondernemers stap voor stap leren hoe zij Facebook inzetten om meer omzet te genereren.

Zijn visie: “Wanneer je Facebook advertenties vermijdt, kost Facebook meer tijd dan het je oplevert. Wanneer je Facebook advertenties strategisch inzet, gaat Facebook voor je werken.”

comments powered by Disqus

Bel mij terug



Je gegevens zijn veilig

Download E-book


Download E-book


Gratis 3-delige video serie

De Formule Achter de ‘Marketing Machine’ Methode

Een video serie waarin Parsifal je laat zien hoe je op de automatische piloot relevante klanten aantrekt, terwijl jij je bezig houdt met je core-business!