5-meest-gemaakte-fouten-door-ondernemers-die-adverteren-op-facebook

5 Meest Gemaakte Fouten Door Ondernemers die Adverteren op Facebook


In dit blogbericht deel ik de meest gemaakte fouten wanneer het aankomt op adverteren op Facebook. Je zult je geheid herkennen in 1 of meerdere van deze fouten, of omdat je ze voorbij hebt zien komen in je nieuwsoverzicht of omdat je ze zelf wel eens hebt gemaakt. Maar het moge duidelijk zijn dat je jezelf deze fouten niet meer kunt veroorloven na het lezen van deze blog! :)

Geen inzicht in de doelgroep op Facebook

Wanneer je geen inzicht hebt in je doelgroep op Facebook, kun je niets meer dan gokken welke advertenties werken en welke niet.

Om in te zien wie jouw fans zijn, welke personen je bereikt hebt en welke personen op jouw advertenties/berichten een actie hebben uitgevoerd, klik je bovenaan je pagina op “Statistieken”, vervolgens aan de linkerkant op “Personen”.

Je krijgt daarna een tabel te zien waar je het volgende kunt achterhalen: geslacht, leeftijd en locatie. Bovenaan de tabel kun je kiezen uit: “Je fans”, “Bereikte personen” en “Betrokken personen”.

Wil jij testen en inzicht krijgen in welke doelgroepen je kunt targeten die relevant voor jou zijn? Facebook heeft een ontzettend handige tool, namelijk Facebook Audience Insights. Hiermee kun je letterlijk alles testen voordat je jouw doelgroepen gaat toevoegen in jouw campagne. Hier kun je Facebook Audience Insights vinden.

Focus op likes

Nog veel te vaak komen wij ondernemers tegen die zich voornamelijk focussen op likes. Natuurlijk is het mooi meegenomen om een groot aantal likes op je pagina te hebben, daarmee stijgt je organisch bereik. Maar de meeste ondernemers die zich focussen op likes, hebben vaak nog niet nagedacht over hun marketing strategie nadat ze likes binnenhalen. Jouw pagina fans zijn natuurlijk wel een hele waardevolle doelgroep, anders hadden ze jouw pagina niet geliked. Je moet jouw fans zien als de warmste doelgroep die je toevoegt aan je Facebook advertentie campagnes.

Mocht je willen adverteren met de doelstelling “Pagina likes”, wees er dan zeker van dat je een goede reden communiceert waarom mensen jouw pagina moeten liken.

Geen sociale advertenties

Wat ik hiermee bedoel, Facebook is een ‘social’ media platform. Wanneer je adverteert in het nieuwsoverzicht van jouw doelgroep, zal jouw advertentie tussen de berichten van vrienden en pagina’s die zij leuk vinden staan. Zorg er dus voor dat jouw tekst persoonlijk over komt in plaats van zakelijk. Wat wij ook merken is dat ‘echte’ foto’s vele malen beter werken dan stockphotos, dit zal iedere online marketer kunnen beamen.

Foto advertenties in plaats van link advertenties

Regelmatig gebruiken ondernemers het berichttype ‘foto’ waar ze het berichttype ‘link’ zouden moeten gebruiken. Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen, een foto bericht met een URL in de beschrijving.

Zie hieronder het voorbeeld van Frankwatching:

Foto bericht met URL in de tekst:

Link bericht:

Nu is het zo, dat in sommige gevallen, een foto bericht met een URL wél beter werkt. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je een leuke tekst hebt die lekker weg leest. Op die manier kun je wel een foto bericht gebruiken en er een URL in verwerken. Daarom is het altijd van belang dat je splittest wanneer je adverteert. Maak altijd minimaal 2 verschillende advertenties, laat ze even draaien, en kijk welke het beste werkt. (Dit geldt natuurlijk voor elke campagne die je draait)

Geen gebruik maken van custom en lookalike audiences

Wanneer je geen gebruik maakt van custom en lookalike audiences zal je campagne minder resultaat opleveren. Wij zien bijna altijd dat het meeste rendement uit deze doelgroepen komt.

Custom audiences

  • Website bezoekers
  • Mailinglijst
  • Telefoonnummers

Mensen die jouw website bezoeken doen dat niet voor niets, die tonen interesse. Hoe interessant is het om hen nogmaals te bereiken met jouw advertenties?

Website audience advertentie:

Lookalike audiences

Persoonlijk vind ik lookalike audiences súper waardevol. Hiermee kun je Facebook automatisch een vergelijkbare doelgroep laten maken van bijvoorbeeld jouw pagina fans, pagina bezoekers, website bezoekers of mailinglijst.

Facebook weet natuurlijk ontzettend veel over haar gebruikers. Wanneer je een lookalike audience aanmaakt, zal Facebook automatisch voor jou een doelgroep maken die overeenkomt met de data van de doelgroep die jij hebt ingevoerd. Je kunt zelfs instellen hoe streng deze 2 overeen moeten komen.

 

Dit waren de 5 meest gemaakte fouten, doe er je voordeel mee en zorg dat dit jou nooit (meer) overkomt!

Wil jij ook ontdekken hoe je van elke campagne een knallend succes maakt? Download dan het e-book “Hoe de Meest Succesvolle Ondernemers Facebook Inzetten als Marketing Machine”.

Rogier van Voorst

Over Rogier van Voorst

Rogier van Voorst is verantwoordelijk voor het bedenken, uitwerken en optimaliseren van volledige marketing strategieën waarbij de focus ligt op het lanceren van producten, diensten of evenementen met als doel zoveel mogelijk sales realiseren.

Hij heeft tijdens zijn studietijd de opleiding IT beheer afgerond. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon, zo belandde hij in de wereld van sales en marketing. Hier groeide hij al snel door tot salesmanager, waar hij eindverantwoordelijke was voor 2 afdelingen. Door zijn theoretische kennis op IT gebied en ruime praktijk ervaring met marketing methodes is geen online marketing strategie hem te gek.

Zijn visie: “The moment you stop improving, is the moment you stop being the best!”

comments powered by Disqus

Bel mij terug



Je gegevens zijn veilig

Download E-book


Download E-book


Gratis 3-delige video serie

De Formule Achter de ‘Marketing Machine’ Methode

Een video serie waarin Parsifal je laat zien hoe je op de automatische piloot relevante klanten aantrekt, terwijl jij je bezig houdt met je core-business!